Ekonomisk?

Har funderat på det här med att hundpromenaderna innebär nästan alltid att man hälsar på andra hundägare, slänger några ord, jämför och byter erfarenheter ( eller är det bara jag 😊). Det händer ju aldrig annars att jag pratar med någon om jag är ute och går. Då är man i sin bubbla och tror att någon är galen om dom pratar med en. Imorse var det bajsprat, liten hund-lite bajs och de högarna som lämnas oupplockade är oftast gigantiska. 💩 Jag tycker iallafall att småpratet är trevligt och kanske man ska försöka någon gång utan hund på väg till Ica ?!🤔

Idag började arbetsdagen med brödbak och idag blev det verkligen inte bra. Lite platt och smaklöst! Jaja även solen har fläckar.

Snart har jag köket helt i min ordning igen. Jag är nog lite överdriven som vill ha nötterna på rätt hylla i rätt hörn, städskrubben ren och fräsch med inget onödigt som står på golvet, kaklet bakom spisen ska också vara rent, bort med onödiga kartonger osv. Då tar allt sin tid! 😅 Fördelen blir att allt blir väldigt överskådligt och lätt att se vad som finns och vad som behövs.

Jag insåg idag när jag började kolla i frysarna vad som fanns att även om jag tycker att jag är hyfsat ekonomisk, så under min semester har det inte gått åt i närheten av råvaror mot vad vi förbrukar när jag jobbar. 😬 Farligt!! Men å andra sidan så blir det två ganska billiga veckor framöver ( så kanske jag kan behålla min tjänst iallafall).

Idag blev det morots- och halloumibiffar med risoni och tzatziki.

https://alltommat.se/recept/halloumi-och-morotsbiffar-med-citronrisoni-och-tsatsiki/

När jag gör tzatziki så river jag vitlök och gurka på rivjärnet. Kramar sedan ur gurkan i händerna så mesta vattnet försvinner, då blir tzatzikin tjock och inte så rinnig. Blanda sedan ihop det med matlagningsyougurt, salt och peppar. Klart. Idag ringlade jag lite olivolja över för syns skull.

Satte en bulldeg innan lunch som jäste fint medan vi åt. Vanliga kanelbullar, vad slår doften av det?

Blev så sugen på en sväng i skogen och kantarelletning så efter jobbet stannade jag till i skogen en kort bit från jobbet och fick ihop en liten hink. Hittade även lite höstkantareller. Fast de var fortfarande väldigt små, men de är roligare att plocka då de oftast växer i drivor och sen är de ju även lättare att rensa. De gula smakar väl dock lite mer.

Hittade ett spännande recept som jag ska försöka hinna prova imorgon. Kan bli riktigt gott, men känns kanske inte lika nyttigt helt plötsligt. Där har ni ytterligare en fördel med mitt jobb, jag har betalt för att prova och förnya mina kunskaper!

En reaktion till “Ekonomisk?

  1. Ekonomisk, det är bra, hemma brukar jag vid säsongsskiften, vår, höst och kring jul köra äta mig ur skåpen veckor. Då lagar jag mat baserat på det som redan finns hemma, inget förgås och jag slipper släpa hem tunga matkassar under en period. I unga år arbetade jag en period i ett dagiskök, förutom att det var kul lärde jag mig att planera och strukturera, det var närmare 100 personer skulle ha frukost, lunch och mellanmål. Men de unga åren är numera väldigt långt bort…

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar